onsdag 26 juni 2013

Recept

Fick detta recept av mamma och de vart så goda att jag tänker dela med mig av receptet:)

Jordgubbsmuffins med vitchoklad

ca 12 stycken

Muffinssmet:
75 gram margarin eller smör
1 dl mjölk
 2 ägg
1 1/2 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
150 gram vit choklad
Finrivet skal från en citron
3-4 dl jordgubbar (men jag använde inte så många)

1.Smält smöret, tillsätt mjölken och blandningen svalna något. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl och bakpulver i en skål och rör ner det försiktigt i mjölkblandningen.
2. Hacka chokladen grovt, blanda den och citronskalet i smeten.
3. Häll upp i 12 formar. Toppa varje form med jordgubbsbitar. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 15-20 min. Garnera med jordgubbshalvor. (Det hoppade jag över och hade på lite florsocker istället)

Mycket goda!

Ett annat tips, det står i receptet att man ska blanda i den hackade chokladen i smeten men nästa gång jag gör dessa så ska jag lägga i de tillsammans med jordgubbarna istället, för nu hade de på vissa av muffinsarna smällt ner till botten och ville fastna i pappret lite.. 

Från gårdagens fika

Nu fick glassen som Johan gjort på jordgubbar och marabou choklad också komma med på bilden:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar