måndag 19 november 2012

Bullbak

Jag satte i julskivan igår och experimenterade fram ett par lussebullar.
Kunde inte hålla mig längre och när jag kände lukten sprida sig hemma av nybakta bullar så ångrade jag inte alls att jag tjuvstartade:)

Jag har förut bakat och tipsat om de goda philidelpihabullarna (recept från matplatsen) och nu testade jag en ny grej. Jag bytte ut den vanliga bulldegen till saffransbulldeg istället. Och istället för philidelpihafyllningen hade jag en mandelmassafyllning.

Blev riktigt gott! Och de som är s bra me de här bullarna är att de ska bara jäsa en gång och i 30 min. De betyder att inte hela dagen behöver gå åt till att baka bullar. Tummen upp för de!!

Detta recept använde jag:




Sen trycker jag ut degen på en plåt me bakplåtspapper. Och låter jäsa i 30 min.
Därefter trycker jag små hål med tummen när jag kan lägga i fyllningen.



Vispa upp ett ägg och pensla försiktigt ut över degen och sist på med pärlsocker.

Sen skjuss in i ugnen! Och vänta på att de ska bli klara:)



Vincent väntar med spänning:)



När de är såhär nybakta har de en tendens att rasa isär lite. De bästa är att ställa in de i kylen en liten stund. Resten som du inte ska äta samma dag, frys in.

Lycka till och hoppas de smakar!

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar